Az ACEA 2016 decemberben kiadott
új motorolaj szabványai

A motorolaj előírások az elmúlt évek során jelentősen megváltoztak.
Ma már viszonylag elfogadott, hogy a SAE 5W-30 viszkozitási osztályú motorolajok az általánosan használatosak. A világ azonban e téren is folyamatosan változik és bizony a legújabb 1-2-3 éves gépjárművek már nem a 10 éve kifejlesztett motorolajakat igénylik, vagy, ha SAE 5W-30 maradt is az előírás, akkor azok teljesítményszintje nem egyezik meg a régebbi fejlesztésű motorolajokéval.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) által létrehozott kenőanyag teljesítményrendszert 1996-ban vezették be.  Az ACEA több motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a „hagyományos” személy- és kishaszongépjárművek motorolajai képezik az úgynevezett “Ax/Bx” osztályt. A motor gyártók Európában az eltérő minőségű motorolajok megkülönböztetésére vezették be az ACEA osztályozást azaz az ACEA motorolaj szabványokat, amely igazodik az európai gyártású járműmotorok különleges kenőanyag igényeihez.

ACEA motorolaj szabványok 2016. decemberétől:


ACEA Ax MOTOROLAJ SZABVÁNYOK:

ACEA A3/B3, ACEA A3/B4 és ACEA A5/B5 (az ACEA A1/B1 átmenetileg kivezetésre került).

ACEA A1/B1
Benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-gépjárművekhez használható kifejezetten üzemanyag-takarékos motorolaj, olyan motorok számára, amelyek lehetővé teszik a csökkentett belső súrlódású, alacsony üzemi viszkozitású olajok használatát,
(a xW-20 viszkozitású olaj esetén 2.6, egyéb viszkozitású olaj esetén 2.9 és 3.5 mPas közötti a HTHS viszkozitás).
Az A3/B3-nál, illetve az A3/B4-nél bizonyos paraméterek esetében jóval szigorúbb követelmény-rendszerű motorolaj.
Ezek az olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek.
Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó. Ez a kategória 2016 decemberében átmenetileg kivezetésre került!

ACEA A3/B3
Nagy teljesítményű, benzin- vagy dízelmotoros személy- illetve
kishaszon-járművekhez fejlesztett stabil, viszkozitástartó motorolaj.
(3.5 mPas vagy nagyobb HTHS viszkozitás)
Ha a motorgyártó lehetővé teszi, használható hosszú csereperiódusú olajként,
egész éves alacsony viszkozitású olajként vagy nehéz üzemi körülmények között
működő gépjárművek motorolajaként használható.
.

ACEA A3/B4
Nagy teljesítményű, benzin- vagy dízelmotoros személy- illetve kishaszon-járművekhez fejlesztett stabil, viszkozitástartó motorolaj.
(3.5 mPas vagy nagyobb HTHS viszkozitás) A közvetlen befecskendezős dízelmotorok számára is használható. Ha a motorgyártó lehetővé teszi, használható hosszú csereperiódusú olajként, egész éves alacsony viszkozitású olajként vagy nehéz üzemi körülmények között működő gépjárművek motorolajaként használható. Az A3/B3-hoz képest megnövelt dugattyúgyűrű beragadás elleni védelmet és nagyobb dugattyú tisztasági előírásokat teljesítő motorolaj. Ezért az ACEA A3/B3 előírás helyett is alkalmazható.

ACEA A5/B5
Benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-gépjárművekhez használható
kifejezetten üzemanyag-takarékos motorolaj, olyan motorok számára, amelyek lehetővé teszik
a csökkentett belső súrlódású, alacsony üzemi viszkozitású olajok használatát.
(2.9 és 2.9 mPas közötti a HTHS viszkozitás)
Az A3/B3-nál, illetve az A3/B4-nél bizonyos paraméterek esetében jóval szigorúbb követelmény-rendszerű motorolaj.
Ezek az olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek.
Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó.


Az ACEA Cx MOTOROLAJ SZABVÁNYOK:

ACEA C1, ACEA C2, ACEA C3, ACEA C4 és új az ACEA C5

A kipufogógáz utókezelő berendezéssel (dízel részecskeszűrős DPF, SRC, stb.)
ellátott gépjárművekhez ajánlott motorolajok kategóriája a “Cx” osztály, ezek csökkentett hamutartalommal rendelkeznek. Lehetnek alacsony un. “Low SAPS” vagy közepes un.
“Mid SAPS”
motorolajok (a SAPS a szulfáthamu, foszfor és kén szavak kezdőbetűiből áll).

ACEA C1
Stabil, viszkozitástartó Low SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (2,9 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C2
Stabil, viszkozitástartó Mid SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (2,9 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C3
Stabil, viszkozitástartó Mid SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (3,5 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C4
Stabil, viszkozitástartó Low SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (3,5 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

ACEA C5 Új motorolaj kategória
Stabil, különösen viszkozitástartó Low SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (2,6 mPas és 2,9 közötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és extra nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.
Figyelem, ez a motorolaj nem használható ott, ahová nincs kifejezetten a motorgyártó által előírva.

Figyelem! Az ACEA C kategóriájú, alacsony hamutartalmú olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek.
Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó!
Fontos még tudni
, hogy a számjelzések sem minőségi emelkedést, sem más egyéb összefüggést nem jelentenek.
Vagyis pl. az ACEA C3 nem jobb, mint a C1, hanem teljesen más kenőanyag teljesítményszintnek felel meg.

MINDEN VÁLTOZIK

A motorgyártók folyamatos fejlesztésre késztetik a kenőanyag gyártókat és ezzel párhuzamosan a szabványokat is frissíteni aktualizálni kell.
A szabványok jelzése nem változik, de a hozzá köthető kenőanyag teljesítmények, tulajdonságok jelentősen megváltozhatnak. Ezért nem mindegy, hogy egy kenőanyagon feltüntetett motorolaj szabvány melyik évben kiadott követelményszintet teljesíti.

Az ACEA kenőanyag szabványokat 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2016-ban frissítették.
A régebbi termékek, melyek együttesen megfeleltek az ACEA C1/C2/C3/C4 és az ACEA Ax/Bx szabványoknak, az akkor még érvényes előírásokhoz igazodtak. A jelenleg érvényes változat a 2016-os. A 2012-es verziótól már bizonyos pontokon összeférhetetlenné vált a két szabványsorozat. Az ACEA A3/B3 és A3/B4 minimális szulfáthamu tartalmának határa sokkal magasabb, mint az ACEA Cx sorozat előírásai. Lényegesen magasabbak a TBN adaléktartalom határok, elvárások az ACEA Ax/Bx sorozat esetében az ACEA Cx-hez képest, ezért a két eltérő szabványsor együttes alkalmazása nem lehetséges.

A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓS MOTOROLAJOK:

A változás „motorja” továbbra is a károsanyag kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás csökkentése.
Ebben az új motorkonstrukciók egyik kulcsfontosságú „alkatrésze” a megfelelő kenőanyag. Ezekre az új fejlesztésű kenőanyagokra jellemző, hogy a SAE 5W-30-as viszkozitási osztály helyett inkább a SAE 0W-20, 0W-30-as osztályokba tartoznak. Tendencia, hogy a gépjárműgyártók felhagytak az általánosan is alkalmazható motorolajak használatával, és egyre inkább az egyedi igényeikre paraméterezett és tesztelt kenőanyagokat írják elő. Ebből következik, hogy a magasabb egyedi követelményszint miatt sok esetben csak a motorgyártói előírása lesz meg az adott kenőanyagnak, és nem feltétlen felel meg egy általános ACEA előírásnak, vagy más szempontból azt túlteljesíti.
Egyre több esetben a motorgyártó a garancia feltételének szabja azt, hogy az általa kibocsátott előírást teljesítse a járműbe olajcserekor töltött kenőanyag.

Ez körültekintőbb olajkiválasztást és sokkal többféle termék használatát vetíti előre.

Ezért fejlesztett a Lavina Szerviz Kft. egy szakmai online viszonteladói Webshopot, hogy akár a szabványok alapján is tudjanak a partnerek megfelelő kenőanyagot választani.

Nézzünk pár példát a legújabb kenőanyag előírásokból, ahol egyedi terméket kell használni és hozzá motorolaj javaslatot a Lavina raktárában elérhető terméket:

 VW 508 00/509 00 és Porsche C20 SAE 0W-20 LongLife IV motorolaj

VW, Audi, Seat, Skoda előírása (VW TL 52577), csak adott motorszámtól használható,
az új fejlesztésű BLUEMOTION motorokhoz
/pl. EA888 Gen III 2.0 TFSI 140 KW, 1.5 TSI 96 KW/110KW és az EA897 Gen I 3.0 TDI CR 160 KW/
Nem kompatibilis a VW 504 00/507 00 vagy más régebbi VW előírással!

Termék Javaslat:

Mercedes-Benz MB 229.71 SAE 0W-20 motorolaj

A legújabb Mercedes-Benz előírás OM654 motorokhoz,
Visszafelé más Mercedes motorolaj előírással nem kompatibilis!

Termék Javaslat:

Mercedes-Benz MB 229.52 SAE 5W-30 motorolaj

Elsősorban az új Mercedes-Benz BLUETECH OM642 motorokhoz
kell használni. Ajánlott még az OM607, OM626, OM629, OM640, OM646,
OM651, OM 654 és OM660 motorokhoz a régebbi 229.51 előírás helyett,
annál szigorúbb követelményszintet jelent.

Termék Javaslat:

Ford WSS-M2C950-A SAE 0W-30 motorolaj

Az új Ford TDCI Euro6-os motorokhoz kötelezően előírt extra üzemanyag-takarékos motorolaj
(pl.: Focus Diesel 2.0, 2014/09-től, és a Mondeo Diesel 2.0, 2015-től).

Termék Javaslat:

Ford WSS-M2C948-B SAE 5W-20 motorolaj

Ford Ecoboost 1.0 (3 hengeres), 1.6 (4 hengeres) motorokhoz kötelezően
használandó speciális extra üzemanyag-takarékos motorolaj.

Termék Javaslat:

Volvo VCC RBS0-2AE SAE 0W-20 motorolaj

Az új VOLVO 4-hengeres
benzines és dízel Volvo Drive-E motorokhoz.

Termék Javaslat:

Fiat 9.55535-GS1 SAE 0W-30 motorolaj

Az új Fiat, Alfa Romeo. Lancia (Euro-6-os) benzines motorokhoz
ajánlott motorolaj SAE 0W-30.

Termék Javaslat:

Fiat 9.55535-DS1 SAE 0W-30 motorolaj

Az új Fiat, Alfa Romeo. Lancia (Euro-6-os) diesel motorokhoz
ajánlott motorolaj SAE 0W-30.

Termék Javaslat:

Fiat 9.55535-S3 SAE 5W-30 motorolaj

A Fiat, Alfa Romeo, Lancia  (Euro-5-ös) motorokhoz
ajánlott SAE 5W-30 motorolaj a 2012-es ACEA C3 előíráson alapszik.

Termék Javaslat:

PSA B71 2312  SAE 0W-30 motorolaj

A PSA-csoport BlueHDI SRC AdBlue rendszerrel szerelt
motorokhoz ajánlott SAE 0W-30-as motorolaj

Termék Javaslat:

Renault RN 0720 SAE 5W-30 motorolaj

A Renault DPF szűrővel ellátott dízelmotorokhoz
ajánlott motorolaj SAE 5W-30, alapja az ACEA C4

Termék Javaslat:

Mazda SKYACTIV motorokhoz SAE 0W-30 motorolaj

A Mazda SKYACTIV DPF szűrővel és anélkül szerelt dízelmotorokhoz
ajánlott motorolaj SAE 0W-30

Termék Javaslat:

 JAGUAR, LAND ROVER STJLR.51.5122 SAE 0W-20 motorolaj

Az új Jaguár és Land Rover előírása, csak adott motorszámtól használható,
az új fejlesztésű JLR benzinmotorokhoz 3.0 V6 (AJ 126, AJ 133)
/Jaguar (XE, XF, XJ, F-Type and XK) Land Rover (Discovery 4, Range Rover and Range Rover Sport)/
Nem kompatibilis más régebbi JRL előírással!

Termék Javaslat:

Kérjük, az Ön specifikus OEM kézikönyvére
hivatkozzon minden esetben az alkalmazandó,
termékek és az olajcserék közti időszakok tekintetében.
A felsorolt termékek elérik vagy felülmúlják
az előírásokat ezekre a specifikációkra.
A terméktájékoztató megfelelő
volt a publikáció idején.
Készült 2017. 07. hó

Tisztelettel:

Ternován László
kenőanyag szakértő értékesítő