Az utóbbi években a sebességváltók tekintetében is számos követelmény kapott nagyobb hangsúlyt, többek között:
– az üzemanyag-takarékosság javítása,
– a jármű teljesítményének és hatékonyságának növelése,
– a nagyobb teljesítményigény,
– a vezetési élmény javítása,
– a megnövelt karbantartási időszakok
ezek óriási változásokat idéztek elő az alkalmazott sebességváltó rendszerekben, az ott felhasznált kenőanyagokban.
A fejlődésnek messze az egyik legnagyobb mozgatórugója az üzemanyag-takarékosság, hiszen a gépgyártók az egyre hatékonyabb üzemanyag felhasználási célok elérése érdekében fejlesztenek.
Az automatikus átviteleket egyre növekvő mértékben alkalmazzák világszerte, még olyan régiókban is, amelyek a kézi sebességváltók bástyái voltak. Annak ellenére, hogy a hagyományos bolygókerekes nyomatékváltók terén is jelentős előrelépés történt és várhatóan sokáig a legkedveltebbnek számítanak majd, a jövőbeni növekedés nagy része a nem hagyományos CVT és DCT/DSG hajtóművek növekedéséből származhat.
Az egyik megközelítés, amelyet számos OEM-gyártó elfogadott, a hagyományos automata sebességváltók váltási sebességének (és fokozatelosztásának) növelése. A ma már általános hatfokozatú sebességváltókat a nyolc-, kilenc- és tízsebességesek irányába fejlesztik.
Más megközelítések közé tartoznak a folyamatosan változó CVT, DSG (Doppelschaltgetriebe) vagy más néven DCT (Double Clutch Transmission) duplakuplungos sebességváltó és hibrid technológiák. Ezeknek a rendszereknek a felvétele régiónként változik, és más tényezők mellett a népszerűségük jellemzően az egyes régiók vezetési profilját tükrözik.
Ezeknek a rendszereknek a felvétele régiónként változik, és más tényezők mellett a népszerűségük jellemzően az egyes régiók vezetési profilját tükrözik.
Nyilvánvaló, hogy a rendelkezésre álló sebességváltók széles skálája miatt, egyre nagyobb jelentőséggel bír a hajtómű kenőanyagok pontos testreszabása, minden egyes alkalmazás esetében.
Az elmúlt két évtizedben a hajtómű kenőanyagok csak közvetett hatással voltak az üzemanyag-fogyasztásra. Mára a legnagyobb üzemanyag-megtakarítás elérése érdekében a hatásuk közvetlen. Az új formulázási tendencia a hajtóműolajok egyre alacsonyabb viszkozitása a jóval szélesebb üzemi körülmények között is
A CVT, a folyamatosan változó áttételű sebességváltó
A CVT folyadékok, a teljes rendszer szerves részeként, biztosítják a szükséges teljesítményszintet.
Az a képesség, hogy optimalizálja a motor működését, a CVT-ket előnyben részesítheti a teljes jármű üzemanyag-hatékonyságában más hajtóművekkel szemben.
A Jatco, aki várhatóan továbbra is a legnagyobb globális CVT gyártó marad, már olyan fejlesztéseket dobott a piacra, amelyek a közepes és nagy méretű gépjárművek számára is megoldást kínálnak a CVT8 és a CVT8 Hybrid CVT hajtóművet. Ezek hatékonyabb üzemanyag felhasználás mellett (a CVT8 a hagyományos Jatco CVT-hez képest akár 10% -kal javítja az üzemanyag-fogyasztást) az erősebb, sportosabb vezetést ötvözik.
Ezek az új CVT hajtóművek jelentős mértékben függnek a kenőanyagok teljesítményétől, ezért újfajta kémiai adalékokat fejlesztettek ki a sikeres működés érdekében.
A hagyományos automatikus sebességváltó folyadék (ATF) nem alkalmas a CVT hajtóművekhez. A CVT-ben a nyomatékot a szíjtárcsa és a speciális szíj vagy lánc között kialakított acél-acél súrlódási erő továbbítja. A nagy acél-acél súrlódás mellett elengedhetetlen az elemek közötti kopás minimalizálása. A speciális CVT kenőanyagok nagy acél-acél súrlódást biztosítanak, hogy a CVT-ket a legmagasabb forgatónyomatékú alkalmazásokban használhassák.
A hagyományos ATF kenőanyagok eltérő adalékrendszerre épülnek, ezért nem alkalmasak erre a feladatra, ami kopáshoz és súlyos sérülésekhez vezethet a szíjtárcsa és a szíj vagy lánc esetében.
A sebességváltóban a nagynyomású szivattyúkhoz a nyírási stabilitás még fontosabb, mint a hagyományos ATF esetében. Ezen speciális követelmények mellett a kenőanyagoknak fejlett kopásvédelmet is biztosítania kell – különösen az elöregedés és a csúszó kopás szabályozására.
A CVT-k továbbra is népszerűek lesznek Japánban és Koreában, és várhatóan erőteljes növekedést várunk Kínában és Észak-Amerikában, ahol a technikai fejlesztések lehetővé teszik nagyobb járművek használatát. A CVT-k piaci része Európában is növekedésnek indult.
Az Eurol kenőanyagok átfogó és megbízható termékkínálatában megtalálhatóak
természetesen a nagyteljesítményű CVT hatómű olaj is:
Az Eurol CVT 1304 az alábbi gyártói előírásokat teljesíti
MB 236.20; VW G 052 180; VW G 052 516; Toyota CVT FE; Toyota CVT TC
BMW 83 22 0 136 376; BMW 83 22 0 429 15; Chrysler CVTF+4; CVT EZL 799 A
Ford WSS-M2C928-A; Honda HCF-2; Honda HMMF; Nissan NS-3/ NS-2 / NS-1
DEX-CVT; Dia Queen CVTF J1; Dia Queen CVTF J4; Elf Matic CVT
EZL-799; Ford CVT23; Mopar CVTF +4; Subaru Lineartronic CVTF
Suzuki CVT Green 1; Suzuki CVTF Green 2; Suzuki NS-2
DAIHATSU AMIX CVT FLUID DC; Daihatsu CVTF DFE; Daihatsu/Suzuki TC