Szabó Krisztián, FIA Autocross Eb, V. forduló, Saint Georges, Összefoglaló, 2014.07.20.

Szabó Krisztián hetedik a szakadó esőben

Az Európa-bajnoki címvédő, Szabó Krisztián nagy küzdelem árán, a B-döntőből feljutva végül a 7. helyen zárta a 2014-es FIA Autocross Európa-bajnokság ötödik, a franciaországi Saint Georges de Montaiguban megrendezett futamát a Buggy 1600-as kategória 40 fős mezőnyében. A magyar pilóta az A-döntőben a szakadó esőben jött fel a 10.-ről a 7. helyre.

Szabó Krisztián számára balszerencsésen indult a franciaországi Eb-futam, hiszen a szombati nap során végig technikai probléma hátráltatta: a szabadedzésen és az időmérőn egyáltalán nem fogott a féke, és még az első előfutamnak is így vágott neki. A futam végére aztán elkezdett működni a fék, és Krisz a 2. helyre jött előre saját futamában, amivel a 6. helyet foglalta el a nap végi összesítésben.Szabo_Krisz_FIA_AC_EB_francia_1.nap_kep1

A vasárnapi versenynapra a magyar csapatnak sikerült orvosolnia az előzőnapi problémát, így Krisz számára adott volt az elméleti lehetőség a további előrelépésre. Második előfutamát a 2. helyről kezdhette meg, ám a rajtja nem sikerült jól, így visszacsúszott a 4. helyre, és mivel a futam hátralevő részében a helyi menők kivédekezték minden támadását, így nem is tudott előrelépni ebből a pozícióból.

A harmadik előfutamnak így aztán komoly téttel vágott neki, hiszen a 4. helyről mindenképp előre kellett lépnie saját futamában ahhoz, hogy legyen esélye az A-döntőbe jutásra. Krisz meg is cselekedte, ami tőle tellett, a rajtnál rögtön feljött a 3. helyre, majd egyik cseh vetélytársa, Marek Sekanina technikai problémája folytán még egy pozíciót előrelépve a 2. helyen szelte át a célvonalat. A szokásosnál is magasabb indulólétszám következtében azonban két 2. helye sem volt elég arra, hogy egyenes ágon kvalifikálja magát az A-döntőbe, így Nova Paka után ismét a B-döntőből kellett felverekednie magát.HAJ_6748

Ez sikerült is, ami kulcsfontosságú volt a bajnoki esélyek életben tartása szempontjából. Krisz ismét bizonyította, hogy ahogy nő a tét, úgy tud egyre kimagaslóbb teljesítményt nyújtani, és amikor igazán szorul a hurok, szinte sosem hibázik. Most sem tette. Célba hozta a buggyt a 2. helyen, ezzel felsorakozhatott az A-döntő utolsó, 10. rajtkockájába.

Ahogy a mezőny a rajtra várakozott, hirtelen özönvízszerű eső zúdult a pályára. Olyan mennyiségű csapadék árasztotta el a nyomvonalat, hogy a rendezőkben a döntő törlése is felmerült opcióként, és a versenyzőkre bízták a döntést, legyen-e A-döntő vagy sem. Tényleg nagyon lehetetlen állapotok uralkodtak a pályán, ezért a 10-ből 8 versenyző habozás nélkül arra szavazott, hogy ne legyen döntő, és a rajtsorrend alapján hirdessenek végeredményt. Krisz viszont erről hallani sem akart, hiszen neki a 10. helyről indulva nem lehetett veszítenivalója, és eleve ahhoz van szokva, hogy a versenynek a célban van a vége – szinte minden döntőben előrébb szokott célba érni, mint ahonnan elrajtol. Az extrém körülményekért pedig amúgy is rajong, úgyhogy számára nem volt kérdés, hogy ő rajthoz fog állni a döntőben. Felállt a rajtrácsra (természetesen a rendezők engedélyével), mire persze a többiek is követték, hiszen azt ők sem nézhették tétlenül, hogy egyik legnagyobb vetélytársuk ellenfél nélkül bezsebeli előlük a győzelmet.

Így tehát lett A-döntő, de azt Krisz sem tagadja, hogy elég lehetetlenek voltak a körülmények a pályán, és nagyon nehéz volt ekkora esőfüggönyben még tájékozódni is, nemhogy versenyezni! Ettől függetlenül döntése helyesnek bizonyult, hiszen a leintésig előrejött a 7. helyre, aminek köszönhetően 10 értékes bajnoki ponttal gazdagodott. Ez egy fél győzelemnek felel meg. Ennek megfelelő hangulatban értékelt a verseny végén: jobban örült volna egy teljes győzelemnek, de ez a 10 pont is nagyon jól jöhet még a végelszámolásnál.

„Nagyon mozgalmas versenyünk volt. Voltak nehézségeink, főleg az első napon a fékkel, és nagyon erős volt a mezőny, nagyon sok jó versenyző volt itt, a végén a körülmények is a lehető legnehezebbek lettek, úgyhogy összességében örülök, hogy viszonylag jól kijöttünk ebből a hétvégéből. Nyilván szerettem volna picit előrébb végezni, de úgy érzem, mentettük a menthetőt, és úgy-ahogy kihoztuk a helyzetből a maximumot. Nem ez volt a legjobb versenyhétvégénk a szezonban, de értékes pontokat gyűjtöttünk, és átmentettük címvédési esélyünket a jobb napokra. A vasárnapi két előfutamom elég simán zajlott, nem történt semmi különös, most sajnos ennyire volt elég a tempónk. A B-döntőben viszonylag könnyű dolgom volt, a rajt után megtartottam a 2. helyemet, és onnantól nem is támadtam az előttem levőt, csak kerültem a gödröket és óvtam az autót az A-döntőre” – kezdte az OXXO Energy Drink által támogatott pilóta, aki ezután az A-döntő történéseit is részletesen kifejtette:

„Az A-döntő rajtja előtt aztán leszakadt az ég, de nagyon, tényleg mintha csak dézsából öntötték volna. Minket kérdeztek, hogy legyen-e döntő, de én ragaszkodtam hozzá, hogy legyen. Úgy éreztem, jogom van a javítási lehetőséghez, és bíztam benne, hogy az extrém körülmények ellenére is sikerül majd előrelépnem néhány helyet. A rajt után nem láttam semmit, még szinte le se téptem az egyik fóliát a sisakomról, máris téphettem le a másikat. Ez a hátránya, ha hátulról indul az ember ilyen időben, de szerencsére így is sikerült kimaradnom egy rajt utáni balesetből. A 7. helyen haladtam, majd egy versenyző kiesett előlem, így már a 6. voltam. Az utolsó körben Kevin Peters visszaelőzött, így értem célba végül a 7. helyen. A hétvégét megelőzően valamivel jobb szereplésben bíztam, de nem csüggedek, hiszen jövő hétvégén máris itt lesz a lehetőség a javításra egyik kedvenc pályámon, az olaszországi Maggiorában. Ott mindenképp szeretnék majd nyerni, úgyhogy ennek megfelelően készülök” – mondta el végül Szabó Krisztián, aki öt futam után őrzi 4. helyét a bajnoki pontversenyben, továbbra is belátható, 10 pontos távolságon belül tartva magától a bajnoki éllovas René Mandelt.

A francia Eb-futam másik magyar résztvevője, a Touring Autocross kategóriában érdekelt Kárai Tamás újabb magabiztos győzelmet aratott, amivel komoly lépést tett Eb-címvédése felé. A két magyar pilóta kiegyensúlyozott, jó szereplésének köszönhetően Magyarország is őrzi helyét a Nemzetek Kupája képzeletbeli dobogóján Csehország és Németország mögött.

FIA Autocross Európa-bajnokság 2014, V. forduló, Circuit du Bouvreau (Franciaország), a verseny végeredménye – Buggy 1600: 1. David Anacleto (francia), 2. René Mandel (német), 3. Johnny Feuillade (francia), 4. Florent Tafani (francia), 5. Jerome Makhlouf (francia), 6. Kevin Peters (luxemburgi), 7. Szabó Krisztián (magyar), 8. Michael Buddelmeyer (német), 9. Marek Sekanina (cseh), 10. Vincent Mercier (francia).

Az FIA Autocross Európa-bajnokság állása 5 futam után – Buggy 1600: 1. Mandel: 69 pont, 2. Anacleto: 64, 3. Buddelmeyer: 61, 4. Szabó: 59, 5. Sekanina: 54, 6. Feuillade: 53.

A Nemzetek Kupája állása 5 futam után: 1. Csehország: 237 pont, 2. Németország: 195, 3. Magyarország: 159, 4. Franciaország: 124, 5. Hollandia: 88. Szabo_Krisz_FIA_AC_EB_francia_elozetes_kep2

Szabó Krisztián hivatalos weboldala:
http://szabokrisz.hu/

Sportolói facebook oldala:
https://www.facebook.com/pages/Szab%C3%B3-Kriszti%C3%A1n/135684176476052?fref=ts

Instagram:
@SzaboKrisz23

A sajtóanyagokkal kapcsolatos további információk:
Borbás Bálint
70/4289-134
press@szabokrisz.hu

Fotó: Hajóka

Szabó Krisztián, FIA Autocross Eb, V. forduló, Saint Georges, 1. nap, 2014.07.19.

Szabó Krisztián: Féktelen előretörés

AZ FIA Autocross Európa-bajnokság idei ötödik, a franciaországi Saint Georges de Montaigu községében található Circuit du Bouvreau versenypályán megrendezésre kerülő fordulóján a szokásosnál is erősebb és népesebb, 40 fős mezőny gyűlt össze a Buggy 1600-as kategóriában. Az Eb-címvédő Szabó Krisztián fékproblémái ellenére pozitív első napot zárt.

Szombaton egy szabadedzéssel, két időmérő edzéssel és az első előfutamokkal vette kezdetét az összesen kilenc fordulóból álló 2014-es FIA Autocross Európa-bajnokság ötödik versenyhétvégéje. A mai előfutamok leintésével lényegében féltávjához érkezett az idei bajnokság, és az izgalmak csak még tovább fokozódtak.

A hétvégét megelőzően az első hét helyezett pilóta 8 pontos különbségen belül követte egymást az összetettben, és Franciaországban számos helyi menővel is meg kell mérkőzniük minden egyes méterért és pozícióért. A favoritok közül senkinek sem volt kifejezetten könnyű napja, hiszen a pontverseny első hét helyezettje közül a mai napon egyedül David Anacleto tudta megnyerni saját futamát, míg a tabella éllovasa, Michael Buddelmeyer például csupán ötödik lett a maga előfutamában.

A kategória egyedüli magyar indulója, Szabó Krisztián számára nem alakult zökkenőmentesen a hétvége nyitónapja, hiszen a szabadedzésen, majd a két időmérőn is fékprobléma hátráltatta. Konkrétabban fogalmazva, végig fék nélkül ment, ami persze az időeredményein is meglátszott, hiszen az időmérők összesített eredményei alapján csak a 26. helyen jegyezték.Szabo_Krisz_FIA_AC_EB_francia_1.nap_kep3
A csapat megőrizte hidegvérét, és mindent megtettek, hogy rájöjjenek a probléma forrására és megszüntessék azt, ám Krisz még az előfutamnak is úgy vágott neki, hogy nem működött a fék a buggyjában. Nem volt mit tenni, így is elindult, és bízott benne, hogy 1-2 körön belül javul a helyzet. Szerencsére így is történt, és a magyar pilóta klasszisát dicséri, hogy a problémák ellenére a 2. helyen zárta saját előfutamát. Mivel pedig a 2. helyezettek közül neki volt a legjobb ideje, így összesítésben a 6. helyre jött fel a nap végére, és innen várja a vasárnapi folytatást. Ez nem rossz, tekintve, hogy az előfutam előtt még a 26. volt.

„Küzdelmes napunk volt, mert a szabadedzésen és az időmérőkön végig nem volt fék az autóban, ezért is lettem csak 26. Az előfutamban a második sorból rajtoltam a második csoportban. Még itt is úgy rajtoltam el, hogy nem tudtam, mi lesz, mert sajnos nem sikerült rájönnünk a csapattal a probléma forrására. Elrajtoltam, és bíztam benne, hogy 1-2 körön belül jobb lesz a helyzet. A rajt után ment a nagy helyezkedés és az adok-kapok, de a 3. kanyarból már a 2. helyen jöttem ki, és onnantól sikerült is megőriznem ezt a pozíciómat. Ahogy reméltem, a fék egyre jobban kezdett fogni, a futam második felére pedig szinte tökéletes lett. HAJ_6877Az utolsó kört kicsit jobban megnyomtam, és közeledtem is az élen haladó versenyzőre, de tisztán nem tudtam volna megelőzni, ezért a bajnokságot szem előtt tartva nem kockáztattam, és beértem a 2. hellyel. A futam előtt még a 26. helyen álltam, míg most a 6. vagyok, úgyhogy ez szerintem nem rossz. Holnap lesz további két előfutamunk, ott tovább támadok majd, és megpróbálok egy minél jobb rajtpozíciót szerezni a délutáni döntőkre. Remélem, a fékprobléma okára is rájövünk, és holnap egy minden szempontból problémamentes és eredményes napot tudunk zárni” – értékelt a francia Eb-futam szombati napjának végén Szabó Krisztián, aki jelenleg három pont hátránnyal a 4. helyet foglalja el a bajnoki összetettben.

[EXPAND Szabó Krisztián, FIA Autocross Eb, V. forduló, Saint Georges, Előzetes, 2014.07.16.]Szabó Krisztián dobogóra hajt a francia Eb-n

Az előttünk álló hétvégén kezdetét veszi a 2014-es FIA Autocross Európa-bajnokság második „félideje”, hiszen a kilenc fordulóból álló sorozat ötödik állomáshelyére érkezik. A Buggy 1600-ban minden idők egyik legkiélezettebb bajnoki küzdelme van kibontakozóban, és az Európa-bajnoki címvédő Szabó Krisztián Franciaországban egy újabb dobogós helyezéssel javítana saját esélyein.

Idén a szokottnál is kiegyenlítettebb és erősebb lett a Buggy 1600-as kategória Eb-mezőnye. Az eddigi 4 futamon 10 ország 31 versenyzője szerzett már pontot az Európa-bajnokság legnépesebb, 1600 köbcentiméteres buggykat felvonultató kategóriájában, és a 4 futamon 4 különböző győztest avattak. A németországi Seelowban éppen Szabó Krisztián nyitotta a győztesek sorát, majd Lettországban René Mandel, Matschenbergben Michael Buddelmeyer, Nova Pakában pedig Marek Sekanina diadalmaskodott. Ők mindannyian szinte egyenlő esélyekkel pályáznak jelenleg a 2014-es Eb-címre, de ez ugyanígy igaz lehet Vit Nosalekre, John Lagodnyra és David Anacletóra is. Ők heten jelenleg 8 pontos különbségen belül követik egymást a bajnoki tabella élén, ami elképesztő izgalmakat vetít előre az évad második felére.

Az Európa-bajnoki címvédő Szabó Krisztián jelenleg a 4. helyet foglalja el a pontversenyben, de hátránya csupán három pont az éllovas Michael Buddelmeyerrel szemben. A magyar pilóta esélyei mellett szól az is, hogy amíg a többiek négy versenyből bogarászták össze ezt a pontmennyiséget, ő háromból, mivel a szezon második, lettországi versenyén (éppen kedvenc pályáinak egyikén) önhibáján kívül, motorprobléma miatt nullázott. Az év végén az egy legrosszabb eredményét mindenki mínuszolhatja, így Krisztián számára a feladat adott: innentől minden versenyt be kell fejezni, lehetőleg minél többször dobogóra állni, és minél több pontot gyűjteni a hátralevő 5 forduló alatt. A mínuszolást figyelembe véve jelenleg is vezetné az összetettet, ezt az állapotot kellene fenntartani a szezon utolsó futamának leintéséig, de ehhez hibának helye nincs. Végig pengeélen táncolva kell a maximumot nyújtani, mindig kihozva az éppen adott lehetőségből a maximumot: igazi bajnokhoz illő feladat, amihez Krisz hozzászokott már az előző években, hiszen a juniorok között korábban már két Eb-címet is szerzett, hasonlóan kiélezett küzdelemben.

Az előttünk álló fordulónak a franciaországi Saint Georges de Montaigu községében található Circuit du Bouvreau versenypálya ad otthont, ahová második alkalommal látogat el az Európa-bajnokság mezőnye. A helyszín tavaly mutatkozott be a versenynaptárban, akkor a cseh Ondrej Musil nyert Szabó Krisztián előtt. A magyar versenyző most egy hasonlóan jó szereplésben bízik.

„Tavaly elég nagy szerencsém volt őszintén szólva, hogy 2. lettem, mert sokáig a 4-5. hely környékén csatáztam a döntőben, de többen kiütötték egymást előlem, így értem fel végül a dobogóra. Bízom benne, hogy idén erőből is lesz esélyem felállni a pódiumra, de mindenesetre most is ésszel, a bajnokságot szem előtt tartva fogok versenyezni. Nem szeretnék belemenni semmilyen ostobaságba; tudom, hogy a hátralevő futamokon nem szabad hibáznunk, és akkor úgy érzem, nem lehet baj. Ami az idei bajnokságot különösen trükkössé teszi, hogy nagyon sok mindenkire kell most odafigyelni, hiszen hihetetlenül sokunknak van még reális esélyünk a bajnoki címre. Úgy gondolom, hogy ez nézői és versenyzői szempontból is nagyon izgalmassá teszi a bajnoki hajrát, amihez egyre közeledünk. Újabb dupla hétvége vár ránk, hiszen Franciaországból egyenesen Olaszországba utazunk, ahol a következő hétvégén máris egy újabb fontos verseny vár ránk. Kicsit egyben is tekintek erre a két versenyre, és a célom, hogy a francia futamon dobogóra álljak, Maggiorában pedig lehetőleg nyerjek, mert azt a pályát nagyon kedvelem. A francia pályáról is egészen jó benyomásokat szereztem tavaly, élvezetes kis pálya, és természetesen ott is megpróbálok majd nyerni. De egy dobogós helyezést most reálisabbnak érzek, és ez is nagyon fontos lenne a bajnoki pontok szempontjából. A csapat most is nagyon alaposan felkészítette az autót, a motort most generálozták, úgyhogy szerintem minden rendben lesz, és bizakodva tekintek ez elé a dupla hétvége elé” – mondta el elöljáróban Szabó Krisztián.
[/EXPAND]