Szabó Krisztián, FIA Autocross Eb Nova Paka, Rövidhír, 2014.07.07.

Mégsem büntették meg riválisát, Szabó Krisztián 5. lett a cseh Eb-n

A leintés után kétszer is változott Szabó Krisztián végső helyezése a 2014-es FIA Autocross Európa-bajnokság csehországi, Nova Paka-i futamán. A Buggy 1600-as kategória Eb-címvédője az 5. helyen szelte át a célvonalat, ám az őt az utolsó kanyarokban kilökő Johny Feuillade utólag egy 7 másodperces büntetésben részesült, melynek következtében a magyar versenyző előrelépett a 4. helyre.Day_1-3-3

Az összes eredménylistán ezt lehetett olvasni, sőt, még a bajnoki tabellát is e szerint frissítették elsőre. Maga Krisz is abban a tudatban ment el a díjkiosztó ünnepségre, hogy a 4. lett, ám ott jött a feketeleves, és meglepődve tapasztalta, hogy csak az 5. helyért járó serlegért szólították ki. Mint kiderült, francia riválisa utólagos büntetését még utóbb visszavonták, így ő végzett a 4. helyen, Krisz pedig kénytelen volt beérni az 5. helyért járó 12 ponttal. Reméljük, ezen az egy ponton nem fog múlni semmi az év végi elszámolásnál.

A Nova Paka-i Eb-futam hivatalos végeredménye, Buggy 1600: 1. Marek Sekanina (cseh), 2. Michael Buddelmeyer (német), 3. David Anacleto (francia), 4. Johny Feuillade (francia), 5. Szabó Krisztián (magyar).

Az Európa-bajnokság hivatalos állása négy futam után, Buggy 1600: 1. René Mandel (német): 52 pont, 2. Buddelmeyer: 52, 3. Vit Nosalek (cseh): 50, 4. Szabó Krisztián: 49.

A Nemzetek Kupája hivatalos állása négy futam után: 1. Csehország: 199 pont, 2. Németország: 161, 3. Magyarország: 129.

Szabó Krisztián, FIA Autocross Eb Nova Paka, Összefoglaló, 2014.07.06.

Szabó Krisztián: a B-döntő 4. helyéről az A-döntő 4. helyére!

Küzdelmesen alakult a 2014-es FIA Autocross Európa-bajnokság negyedik, csehországi Nova Pakában rendezett fordulója a Buggy 1600-as kategória címvédője, Szabó Krisztián számára. A magyar pilóta az előfutamok összesített eredményei alapján csak a 12. helyet tudta megszerezni, ám a B-döntőből feljutva végül egészen a 4. helyig harcolta előre magát.Day_1-3

Krisztián már tavalyi bajnokévében többször tanúbizonyságot tett lehetetlent nem ismerő küzdeni tudásáról és akaraterejéről, hiszen több alkalommal is a B-döntőből kellett felküzdenie magát az A-döntőbe, ahol rendre további értékes pozíciókat javított. Idén eddig erre nem volt szükség, hiszen a németországi nyitófordulóban nyert, majd Lettországban ideje korán kiesett egy technikai probléma miatt, a második német forduló alkalmával pedig a 2. helyet kaparintotta meg. Ez a Nova Paka-i hétvége volt tehát idén Buggy 1600-as Európa-bajnokunk első olyan versenye, amelyen igazán meg kellett izzadnia a jó eredményért.

A 32 fős mezőnyben már az előfutamok során nagyon nehéz feladat elé állították a többiek, és csak a 12. helyre tudtam magát kvalifikálni, azaz a B-döntő 4. rajthelyére. Szorult tehát a hurok, hiszen a B-döntőben mindenképp előre kellett lépnie a két feljutó hely egyikére, különben ideje korán véget ért volna számára ez a verseny. A B-döntő nem kis izgalmak közepette telt a csapat számára, hiszen Krisz sokáig a 3. helyen haladt, szorosan tapadva a 2. helyezett versenyzőre. Ennek a párharcnak a végkimenetelén múlt minden, hiszen ha Krisz nem tud előzni, az a verseny végét jelentette volna számára, és akkor a 11. helyen végez, míg ha ezt az egy riválisát valahogy maga mögé utasítja, akkor feljut az A-döntőbe, ahol még bármennyi pozíciót előbbre léphet.

Végül egy kalandos manőverrel a magyar pilótának sikerült megkaparintania az utolsó feljutást érő helyet, és felsorakozhatott az A-döntő utolsó, 10. rajtkockájába. Az első kanyar után kiváló helyzetfelismerésének és okos helyezkedésének köszönhetően már a 6. helyen haladt, majd a bajnokságot vezető René Mandel hibája folytán még egy helyet előrelépett, és megérkezett a top5-be, ahol a hétvége addigi részében még nem járt.Day_1-7

Nem érte be ennyivel, Johny Feuilladét is megelőzte az egyik emelkedőn, majd sikerült egy elég megnyugtató előnyt kiautóznia magát a 4. helyen. Se előtte, se mögötte nem volt senki, nyugodtan mehetett a saját tempójában, ám az egyre inkább kigödrösödő pálya kibabrált vele: balhátsó defektet kapott, és az utolsó kör második felét már így kellett teljesítenie. Szerencsére nem volt már sok hátra, de az utolsó jobbost nagyon óvatosan vette, Feuillade pedig nagy sebességgel belerohant hátulról és kiforgatta. Kriszt így végül az 5. helyen intették le, ám a versenybírák látták az esetet, és a verseny után egyből vizsgálódásba kezdtek. A videófelvételek pedig egyértelműen bizonyították, a francia manővere szabálytalan volt, így Szabó Krisztián a hivatalos végeredmény szerint a 4. helyen zárta a 2014-es Eb-futamot az autocross Mekkájának tartott Nova Pakában.

Ez az eredmény azért is különösen örömteli, mert egyrészt kis túlzással a sírból hozta vissza ezt a versenyt Krisz, másrészt az így megszerzett 13 pontnak köszönhetően az összetettben is előrejött a 3. helyre, két pontra csökkentve hátrányát a bajnokságot jelenleg pontazonossággal vezető René Mandellel és Michael Buddelmeyerrel szemben. Nekik ugyebár idén már két hazai Eb-futamuk is volt, míg Krisztián számára az augusztus 23-24-i nyirádi Eb-futam jelenti az év legjobban várt versenyét. Előtte azonban még három további fordulót rendeznek; legközelebb Franciaországba látogat a mezőny, két hét múlva.Day_1-10

„Ahogy arra számítottunk, idén sem volt könnyű versenyünk Nova Pakában, hiszen ez a világ leghíresebb autocross versenye, és itt mindig a lehető legerősebb mezőny gyűlik össze, ami most sem volt másként. Nehéz, küzdelmes hétvégénk volt, sok-sok nagy csatával, és nagyon örülök ennek a 4. helynek, hiszen a döntőknek csak a 12. helyről vághattam neki. Voltam már sokszor hasonló vagy még rosszabb helyzetben, ezért most sem estem kétségbe, és csak a feladatomra koncentráltam” – kezdte értékelését a 22 éves pilóta.

„A B-döntőben a rajtnál egy helyet javítva feljöttem a 3. helyre, utána pedig szorosan üldöztem egyik riválisomat. Tudtam, hogy mindenképp meg kell őt előznöm a leintésig, mivel a B-döntőből csak ketten jutunk fel, de nem kapkodtam, türelmesen vártam a megfelelő pillanatot. Ez szerencsére el is jött. Az egyik körben a dombra fölfelé menet nagyon belassult, és én betettem mellé az autót határozottan. Nagyon nagy volt a sebességkülönbség, ezért nem volt túl fair tőle, hogy rám húzta a kormányt és rászorított a falra, de szerencsére tovább tudtam menni, és bejöttem a 2. helyre” – haladt tovább a történések felelevenítésében a kétszeres junior, egyszeres felnőtt Európa-bajnok versenyző.

„Az A-döntőt egy gyors szervizelés után az utolsó helyről kezdhettem meg, de éreztem, hogy most lendületben vagyok, ezért bíztam a további javításban. Az első kanyarban ment a nagy helyezkedés, és többen is túlcsúsztak kicsit, én pedig belül helyet találtam mellettük, és egyből feljöttem 6.-nak. Mandel hibája után már az 5. voltam. Tudtam, hogy ez egy nagy lehetőség, hiszen ő vezeti a bajnokságot, és most sok pontot hozhatok rajta. A dombra fölfelé Feuilladét is sikerült megelőznöm, majd le is tudtam szakítani őt magamról, így nyugodtan, a saját ritmusomban haladhattam a 4. helyen. A pálya a végére azonban nagyon kigödrösödött, és én is hibáztam, hogy nem figyeltem erre eléggé, és nem kerültem ki őket, pedig időm lett volna rá. Az utolsó körben így összeszedtem egy balhátsó defektet, és tudtam, hogy az utolsó jobbost nagyon óvatosan kell bevennem, hogy ki ne sodródjak.”

„Így is tettem, nagyon lassan mentem be a kanyarba, és fogtam a belső ívet, mert tudtam, hogy ott kívülről nincs hely elmenni mellettem. Feuillade viszont csinált helyet magának, hátulról belém jött és kiforgatott. A versenybírák szerencsére látták az esetet, így a végén visszaadták nekem a 4. helyet. Örülök és elégedett vagyok, mert mélyről sikerült visszahoznunk ezt a versenyt, és a bajnoki összetett szempontjából is kedvezően alakultak a dolgok. Már csak két pont a hátrányom az első két helyezetthez képest, és bízom benne, hogy a következő két fordulót sikerül majd olyan jól teljesítenem, hogy a hazai, nyirádi versenyemre már a bajnokság éllovasaként utazhassak haza” – mondta el végül Szabó Krisztián.

A Nova Paka-i Eb-futam végeredménye, Buggy 1600: 1. Marek Sekanina (cseh), 2. Michael Buddelmeyer (német), 3. David Anacleto (francia), 4. Szabó Krisztián (magyar).

Az Európa-bajnokság állása négy futam után, Buggy 1600: 1. René Mandel (német): 52 pont, 2. Buddelmeyer: 52, 3. Szabó Krisztián: 50.

A Nemzetek Kupája állása négy futam után: 1. Csehország: 199 pont, 2. Németország: 161, 3. Magyarország: 130.

Két kör Nova Pakában Szabó Krisztiánnal:

A szombati nap videó összefoglalója:

Szabó Krisztián, FIA Autocross Eb, Nova Paka, Szombat, 2014.07.05.

Szabó Krisztián: „Holnap támadunk tovább!”

A Nova Paka-i verseny, mint mindig, úgy idén is különösen nagy kihívás elé állítja még Európa legjobb autocross versenyzőit is. Az FIA Autocross Európa-bajnokság idei negyedik fordulójának helyszínén a Buggy 1600-as kategóriában 32 mindenre elszánt versenyző feszült egymásnak, és mindenki a győzelmet vette célba. Közülük zárta az első napot a 9. helyen Szabó Krisztián.

Európa-bajnoki címvédő honfitársunk nem volt elégedett szombati első előfutamát követően, de csalódottságra sincs oka, hiszen a legerősebb csoportba kapott besorolást, ahol bajnokhoz méltó módon állt helyt. A 4. helyről indulva a 3. helyen végzett, a rajtnál megelőzve a luxemburgi John Lagodny-t, akit az elmúlt hétvégi, németországi Eb-futamon is nagy csatában előzött meg a 2. helyért folytatott harcban, és aki jelenleg egy ponttal előzi őt a bajnoki összetett 3. helyén. Előtte saját futamában csak a németországi győztes Michael Buddelmeyer és a franciák klasszisa, David Anacleto végzett, és a harmadikak közül messze a legjobb időeredményt érte el, ennek köszönheti első nap végi 9. helyét.

Tavaly Nyirádon az első nap végén a 10. helyen rangsorolták, onnan tudott nyerni, egy héttel ezelőtt, Matschenbergben pedig a 8. helyet foglalta szombaton, innen jött előre vasárnap a 2. helyre. Amikor tehát Krisztián azt mondja, „Nincs veszve semmi”, és „Holnap támadunk tovább”, akkor higgyünk neki, ezek nem üres szavak! Holnap tovább fog támadni, és semmi nincs még veszve.

„Nem volt túl jó napunk, de nincs veszve semmi. A szabadedzés elég jól sikerült, de utána az időmérő sajnos nem. Kilenc tizedet kaptam az elsőtől, és 14. lettem. Az első előfutamomat így a 4. helyről kezdhettem meg, és elég erős csoportba kerültem. Ott volt az előző hétvége győztes Michael Buddelmeyer, illetve David Anacleto és John Lagodny, akik szintén bármikor képesek versenyeket nyerni. Lagodny-t sikerült lerajtolnom, így egyből feljöttem a 3. helyre, de igazán támadni a másik két vetélytársamat már nem tudtam, hiába követtem szorosan őket. Bár vannak előzési pontok a pályán, de nagy tempó különbség kell, hogy sikeres manővert hajtson végre az ember. Most viszonylag egy tempót mentünk hárman, így nem adódott lehetőségem. Mivel a harmadikak közül nekem lett a legjobb időm, összesítésben a 9. helyen zártam a napot, ez nem olyan rossz. Holnap a második előfutamban egy viszonylag könnyebb csoportban kezdek, bár győzni ott sem lesz egyszerű. Egy eső nagyon jót tenne, annak most nagyon örülnék. Voltunk már ennél jóval rosszabb helyzetben is, úgyhogy nem csüggedünk, holnap támadunk tovább!” – értékelt az első nap végén Szabó Krisztián.

A pénteki nap videó összefoglalója:

[EXPAND Szabó Krisztián, FIA Autocross Eb, Nova Paka, Előzetes, 2014.07.03.]Szabó Krisztián: „Mindenki ott lesz, aki él és mozog”

Az év egyik legrangosabb, legismertebb és legjobban várt autocross versenyét rendezik az előttünk álló hétvégén a cseh Nova Pakában, az FIA Autocross Európa-bajnokság idei negyedik fordulójának helyszínén.

Csehországban az autocross nemzeti sport, mint nálunk a kajak-kenu vagy a vízilabda, Nova Paka pedig a sportág tradicionális, legendás versenyhelyszíneinek egyike, amelyet az autocross Mekkájaként is szoktak emlegetni.

Ezen a pályán nem cseh versenyzőként nyerni a legnagyobb fegyvertények közé tartozik ebben a sportágban, és ez a magyar versenyzők közül csak egyvalakinek sikerült eddig: a kétszeres junior és egyszeres felnőtt Európa-bajnok Szabó Krisztiánnak. A jelenleg 22 éves pilóta még második junior Európa-bajnoki évében, 2010-ben tudott itt nyerni, ami akár jó előjelnek is tekinthető, hiszen a mostani év könnyen párhuzamba állítható az akkorival: idén is címvédésre készül Krisz, csak épp már nem a juniorok között, hanem a felnőtt, Buggy 1600-as Európa-bajnoki mezőnyben.

A magyar versenyző az idei évet tökéletesen kezdte, hiszen a németországi Seelow-ban rögtön nyerni tudott, utána viszont a lettországi Bauskában motorproblémák miatt nullázott. Ezt követte az elmúlt hétvégi, németországi Matschenbergben megrendezett Eb-futam, amelyet Krisztián remek versenyzéssel a második helyen zárt. Az összesített pontversenyben ezzel három forduló után a 4. helyen áll, ám hátránya az első helyezetthez képest csupán öt pont, a mínuszolást is figyelembe véve pedig ő áll a legjobban. Így várja a most soron következő, Nova Paka-i fordulót.

„A Nova Paka-i Eb-futam a világ leghíresebb autocross versenye, úgyhogy itt mindig nagyon sokan szoktak elindulni, több olyan pilóta is, akik nem mennek végig az Eb-n, csak erre a futamra ugranak be. Idén is nagyon népes lesz a mezőny, és előkerül néhány régi nagy név, mint a 2010-es Európa-bajnok Ondrej Musil, akinek ez hazai pálya. Mindenki ott lesz, aki él és mozog, ezért a szezon egyik legkeményebb versenyére számítok” – kezdte nyilatkozatát Szabó Krisztián.

„Nem véletlenül szokták ezt a helyet az autocross Mekkájaként is emlegetni, hiszen Csehországban hatalmas hagyományokkal bír ez a sportág és ez az egyik legrégebb óta létező, legjobb versenypályájuk. Kedvelem ezt a helyszínt, magát a pályát pedig kicsit technikásabbnak tartom, mint mondjuk az előző hétvégi, németországi helyszínt. Megvannak itt is az apró kis trükkjeim, tudom, hol lehet meglepni az ellenfeleket, de az utóbbi években azt már megtanultam, hogy itt nem elég nyerni a saját futamaimat, gyorsnak is kell lenni, ez a legfontosabb. Az elmúlt években általában rendre sikerült itt megnyernem majdnem az összes előfutamomat, de mivel nagy a mezőny és sok csoport van, így többen is három megnyert futammal álltunk az előfutamok után, és voltak, akiknek jobb idejük volt, így végül mindig lemaradtam az első soros rajthelyről az A-döntőben. Remélem, most sikerül odaérnem.”

„Szeretnék nyerni, de egy stabil dobogós helyezésnek már nagyon örülnék. Az összetettben szorosan ott vagyunk a többiek nyomában, úgyhogy nem kell mindenáron nyerni, fontosabb, hogy minden hétvégén stabilan hozzuk a dobogós helyezéseket. Egyszer, még a juniorok között tudtam itt nyerni, tavaly pedig szoros csatában a 3. lettem. Más magyar rajtam kívül nem nyert még ezen a pályán, de Kárai Tomi idén eddig minden futamán győzni tudott a Touring Autocross kategóriában, és én nagyon bízom benne, hogy most talán mindkettőnknek összejöhet a siker, és egy duplázással tudjuk megörvendeztetni a magyar szurkolókat, mint a seelowi szezonnyitón. Az nagyon szép lenne!” – tekintett a Nova Paka-i hétvége elé a pilóta.

Szabó Krisztián hivatalos weboldala:
http://szabokrisz.hu/

Sportolói facebook oldala:
https://www.facebook.com/pages/Szab%C3%B3-Kriszti%C3%A1n/135684176476052?fref=ts

Instagram:
@SzaboKrisz23

A sajtóanyagokkal kapcsolatos további információk:
Borbás Bálint
30/452-1692
press@szabokrisz.hu

Fotó: Kerekes Péter

[/EXPAND]