ACEA:
Association des Contructeurs
Européen d’Automobiles

 

(Európai Autótervezők Szövetsége) 
A szervezet 1991-ben alakult a legjelentősebb európai gépgyártók
(BMW, DAF, FIAT, FORD, GM, MAN, MERCEDES-BENZ, PORSCHE, PSA, RENAULT, SCANIA, VW, VOLVO)
közreműködésével.

Az általa létrehozott teljesítményrendszer 1996-ban került bevezetésre, ekkor a korábban létező európai CCMC rendszer érvényét vesztette. A gépkocsigyártók Európában az eltérő minőségű motorolajok megkülönböztetésére vezették be az ACEA osztályozást azaz az ACEA szabványokat, amelynek alapja az API osztályoz, de ezen felül komoly figyelmet szentel az európai gyártású járműmotorok különleges kenőanyag igényeinek is.

Az ACEA négy motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-
gépjárművek motorolajainak korábban használt benzines (A), illetve dízel (B) teljesítményszintjeit 2004-ben egyesítették és
bevezették az Ax/Bx osztályt.
Ezen felül új kategóriaként megjelent a kipufogógáz utókezelő berendezéssel (háromutas szabályozott katalizátor, dízel részecskeszűrő) ellátott gépjárművekhez ajánlott motorolajok (ún. katalizátor-barát) kategóriája, amelyek alacsony vagy közepes SAPS (szulfáthamu, kén és foszfor) tartalommal rendelkeznek.

 

  • Otto- és dízelmotoros személygépjárművek, transzporterek motorolajai: Ax/Bx
  • Otto- és dízelmotoros gépjárművek katalizátorbarát motorolaja: Cx
  • Dízelüzemű haszongépjárművek: Ex

Az utóbbi időben a Castrol termékek tekintetében jelentős változás figyelhető meg a Low-SAPS (alacsony szulfáthamu, foszfor és kén) tartalmú kenőanyag termékeknél, ezek ACEA Ax/Bx elfogadásai fokozatosan kivezetésre kerültek. Vagyis a Low-SAPS vagy Mid-SAPS tartalmú termékek elfogadásai között, már nem lesznek feltüntetve az ACEA A3/B3 és az A3/B4 specifikációk.
A régebbi termékek, melyek együttesen megfeleltek az ACEA C1/C2/C3/C4 és az ACEA Ax/Bx szabványoknak
az akkor még érvényes előírásokhoz igazodtak.

A jelenleg érvényes változat a 2016-os, ezzel már bizonyos pontokon (pl. TBN adalék tartalom miatt)
technikailag összeférhetetlenné vált a két szabványsorozat.

Az ACEA A3/B3 és A3/B4 minimális szulfáthamu tartalmának határa sokkal magasabb az ACEA Cx sorozat előírásaihoz képest, ezért együttes alkalmazása nem lehetséges. Lényegesen magasabbak a TBN határok, elvárások az ACEA Ax/Bx sorozat esetében, az ACEA Cx-hez képest, ami azt jelenti, hogy nagyrészt ezek már nem képesek teljesíteni ezeket a követelményeket, mert alacsony SAPS technológiával készültek.

Az ACEA egyértelműen különválasztja az ACEA Ax/Bx és ACEA Cx előírásokat:

  • ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5: gyengébb minőségű üzemanyagokat is elviselő üzemeltetéshez.
  • ACEA C1, C2, C3, C4, C5: jobb minőségű üzemanyagokhoz, korszerűbb motorkonstrukciókhoz.

A 2012-es szabványok általános adatai

A Castrol termékek ACEA szabványai:

Tisztelettel:

Szalay Iván
kenőanyag szakértő értékesítő