Szabó Krisztián felnőtt Európa-bajnok!

Szabó Krisztián megcsinálta! Nem volt könnyű, sőt, elképesztően nehéz volt, de volt egy célja: a top4-ben akart végezni minden Eb-futamon, és ebben a céljában nem gátolhatta meg senki és semmi, Franciaországban, a Buggy 1600 hihetetlenül erős és népes, 44 versenyzőt felvonultató mezőnyében sem! Az időmérő 18. helyéről, a B-döntőből feljutva szerezte meg az Európa-bajnoki címet!

Szabó Krisztián tényleg minden szempontból felnőtt a feladathoz! Az XLavina Pap Motorsport versenyzője határozott céllal vágott neki az FIA Autocross Európa-bajnokság 2013-as idényének – meg akarta nyerni azt. Ennek megvalósításához pedig konkrét haditervvel is készült: egész évben minden futamon a top4-ben végezni. Ezt egy németországi 5. helyet leszámítva sikerült is tartania, így – többek között emlékezetes nyirádi győzelmének is köszönhetően – a most hétvégi, franciaországi Saint Igny de Vers versenypályáján megrendezett utolsó előtti forduló helyszínére már úgy utazhatott ki, egy kedvező eredmény elérése esetén akár már most Európa-bajnok lehet. Hogy milyen eredmény kellett ehhez, az Krisz év eleji tervének helyességét bizonyította: egy top4. Csak még egy utolsó, és megvan az áhított cél, az Európa-bajnoki cím!

Ez a top4 viszont nehezebben adta magát, mint bármelyik korábbi, és az OXXO Energy Drink által támogatott versenyzőt bizony alaposan megdolgoztatták külföldi riválisai ezért a sikerért. Szombaton Krisz a 18. helyet szerezte meg az időmérőn. Így indult a hétvége – 18. hely a 44-ből. Az első előfutamában így aztán csak a 4. helyről indulhatott, és ugyan egyet sikerült előznie, de a futam 3. helye az abszolútban így is csak a nap végi 12. helyre volt elég.

Vasárnap reggel aztán díszes társaságba került a második előfutamban a magyar pilóta. A tavalyi bajnokság első négy helyezettje közül hármat is megkapott ellenfélül, köztük két Európa-bajnokot, a 2010-ben győztes Ondrej Musilt és a címvédő Thomas Anacletót. Utóbbit sikerült maga mögé gyűrnie valahogy, így egy újabb 3. hellyel gazdagodott.

A keresztbeverések folytán a harmadik előfutamot már a 2. rajtkockából kezdhette, és bravúros versenyzéssel ismét maga mögött tartotta a tavalyi bajnok Anacletót, miközben a tavalyi Eb-3. Florent Tafanit is megelőzte egy ügyes manőverrel, és megnyerte előfutamát. A többi eredmény alakulása és a népes mezőny folytán most viszont még ez sem volt elég az egyenes ági A-döntőbe jutáshoz. Hiába harcolta fel magát szívós munkával Krisz a 18.-ról a 10. helyre az összesítésben, az A-döntőbe egyenes ágon csak 8-an jutnak be, a többiek a C-, illetve a B-döntőben próbálhatják megkaparintani a két még bejutást érő hely valamelyikét.

A magyar pilóta tehát egy kis kerülőútra kényszerült; nagyon nem akarta magát könnyen adni ez az Eb-cím. Krisz viszont ezen a napon is a legjobb választ adta minden elébe kerülő akadályra és kihívásra. Hatalmas, 11 másodperces fölénnyel megnyerte a B-döntőt, és ezzel kivívta magának a jogot az A-döntőben való indulásra. A top4-ért viszont még mindig kellett dolgozni bőven, hiszen Krisz csak a 9. helyet foglalhatta el a rajtrácson.

Ötöt kellett tehát előzni, és Szabó Krisztián ötöt előzött! Nem kevesebbet, nem többet, ötöt! A top4 volt a célja, és a 4. helyen intették le. Az Európa-bajnoki cím volt a célja, a Buggy 1600 felnőtt Európa-bajnoki címe, és a mai naptól Szabó Krisztián a Buggy 1600 felnőtt Európa-bajnoka! „Most ez a feladat, ezzel kell meggyürkőzni” – mondta el még kiutazása előtt, és végig, egész évben ezzel az egyszerű és magabiztos lazasággal vett minden akadályt, ami elébe gördült. Nyirádon a 10. helyről szaladt fel vasárnap az 1.-re, Franciaországban a 18.-ről a 4.-re. Egy nagyon-nagyon erős mezőnyben, elképesztően dörzsölt és kemény ellenfelek ellen sikerült véghezvinnie akaratát, és most a csapattal együtt ünnepelhet. Szabó Krisztián mától fogva az autocross kétszeres junior és egyszeres felnőtt Európa-bajnoka!

És hogy teljes legyen Franciaországban a magyar ünnep, Kárai Tamás is Európa-bajnok lett a mai napon. Ő a Touring Autocross kategóriában tett szert behozhatatlan előnyre a bajnoki tabella élén mostani győzelmével, és innentől fogva immár kétszeres Európa-bajnoknak mondhatja magát. 137 versenyző indult el a francia autocross Eb-n, volt köztük két magyar. Ők ketten távoztak Európa-bajnokként a helyszínről. Nem rossz arány…

Mindez azt jelenti, hogy az egy hét múlva megrendezésre kerülő olasz futamra egy közös céljuk maradt – megszerezni a 2. helyet Magyarországnak a Nemzetek Kupájában! Hatalmas fegyvertény lenne az is, amely ismételten bizonyítaná, van, hogy kevés is győzni tud a túlerő felett. Kicsi ország vagyunk, nagyon nagy tehetségekkel!

„Ez komoly volt! Nem is tudom, hol kezdjem, annyi minden történt ezen a napon! De a lényeg, hogy a vége nagyon jól sikerült megint, és meglett az Eb-cím, amiért annyit dolgoztunk a csapattal, úgyhogy nagyon boldog vagyok!” – újságolta vidáman Krisz. „A tegnapi nap végén motort cseréltünk, ami így utólag jó döntésnek bizonyult. A második előfutamban kis harccal sikerült előznöm egyet, így ott 3. lettem. Aztán az utolsó előfutamomat egy nagyon jó rajttal sikerült megnyernem, de annyian voltunk a mezőnyben, hogy még így, két 3. és 1. hellyel is csak 10. lettem az előfutamok utáni összesítésben.”

„Szerencsére aztán a B-döntőt elég simán megnyertem. A rajt után 2.-nak fordultam el, utána pedig sikerült viszonylag gyorsan megelőznöm az előttem haladó francia srácot, és onnantól biztos volt az A-döntőbe jutás. Az A-döntőt szakadó esőben rendezték, és mindenki Michelin gumikkal ment, én viszont bütykössel. Tudtam, hogy a rajtnál ez előny lesz, ami be is jött, mert az első kanyarban már 5.-ként fordultam el, aztán voltam 3. is, de a 3. körben sajnos elment a szervo, és onnantól nagyon nehéz volt irányítani az autót. Ráadásul a kormány is csupa sár volt, alig lehetett fogni, úgyhogy tényleg nem volt egyszerű. Ezért a leintésig veszítettem is egy helyet, de szerencsére most ez még pont belefért, hiszen a 4. hely volt az, amire egész hétvégén vágytunk” – sóhajtott fel megkönnyebbülten a 21 éves pilóta, akire a leintés után még egy doppingellenőrzés is várt, mielőtt megkezdődhetett a felhőtlen ünneplés a csapattal.

„Boldog vagyok, hogy a junior Európa-bajnoki címeim után most a felnőttek között is Európa-bajnok lettem, az meg csak hab a tortán, hogy Kárai Tomi is velem egy napon ünnepelhet. Ketten járunk a magyarok közül Eb-re, és most mindketten Európa-bajnokok lettünk, ez egyszerűen hihetetlen! A Nemzetek Kupájában is szinte biztos már a 2. helyünk, úgyhogy ez egy nagyon boldog nap nekünk, magyaroknak idekint Franciaországban. Remélem, odahaza is sokan örülnek a sikerünknek, köszönöm mindenkinek az egész éves biztatást” – mondta el végül a Buggy 1600 új Európa-bajnoka, Szabó Krisztián.
Szombati összefoglaló:
Nehezen indult a 2013-as FIA Autocross Európa-bajnokság utolsó előtti, franciaországi versenye az XLavina Pap Motorsport kétszeres junior Európa-bajnok versenyzője, a jelenleg a Buggy 1600-ban első felnőtt Eb-címére hajtó Szabó Krisztián számára.

A 21 éves pilóta szemszögéből utoljára Nyirádon alakult ilyen nehézkesen a kezdés, ott egy fantasztikus győzelem lett a történet vége, ezért Krisztián csapatával együtt abban bízik, most is sikerül majd másnap valami hasonló feltámadást véghezvinniük.

„Tudtuk, hogy nehéz lesz, hát az is!” – kezelte helyén az első nap történéseit Krisz. „Nem sikerült olyan jól a kezdés, mint szerettük volna, és nem tudom, miért vagyunk most ennyivel lassabbak, mint a többiek. Az időmérőn 18. lettem csak. Aztán az első előfutam már nem sikerült olyan rosszul, ott a 4. helyről indulva sikerült előrébb lépnem. Sokáig a 2. helyért csatáztam, de aztán elkövettem 1-2 apró hibát, így végül 3. lettem. Összességében a 12. helyen állok most, innen kéne felkapaszkodni valahogy holnap. Este motort cserélünk; Nyirádon ez bejött, reméljük, most is szerencsét hoz majd!” – őrizte meg jókedvét az OXXO Energy Drink által támogatott pilóta, aki vasárnap töretlen hittel és elszántsággal fog támadni, hiszen célja, hogy a bivalyerős, 44 fős mezőnyben is kivívja magának szokott helyét a top4-ben.

Vasárnap, a második előfutamban mindenesetre díszes társaságban bizonyíthat majd, hiszen a tavalyi Európa-bajnokság első öt helyezettje közül négyen ugyanabba a futamba kaptak besorolást. Krisznek a tavalyi Európa-bajnok Thomas Anacleto és a 2010-es Európa-bajnok Ondrej Musil mellett a tavalyi bajnokság 2. helyezettje, John Lagodny ellen is fel kell vennie a versenyt, és egy futamgyőzelemhez mind a három rendkívül dörzsölt versenyzőt maga mögé kéne gyűrnie valahogy. Nem lesz egyszerű, de az Eb-címhez úgy néz ki, volt Európa-bajnokok skalpján keresztül vezet az út!

A pályán tehát holnap már biztosan Európa-bajnoki társaságba kerül Szabó Krisztián, reméljük, a nap végén már ő is közéjük, az autocross felnőtt Európa-bajnokai közé tartozik majd. Ehhez jelen állás szerint mindenképp a top4-ben kéne végeznie, hiszen fő riválisai közül Kevin Peters és Musil is futamgyőzelemmel kezdett a mai napon.
Célegyenesébe érkezett a 2013-as FIA Autocross Európa-bajnokság, melynek utolsó két futamát a következő két hétvégén rendezik Franciaországban, illetve Olaszországban. Az XLavina Pap Motorsport versenyzője, Szabó Krisztián 23 pont előnnyel vezeti a Buggy 1600 összesített pontversenyét. A feladat adott: a hátralevő két verseny egyikén a top4-ben végezni, és behúzni az Eb-címet.Szabo_Krisz_FranciaEB_elo1

„Nagyon nehéz verseny lesz. Akár bajnok is lehetek már ezen a hétvégén, de alapvetően erre a versenyre is ugyanúgy készülünk a csapattal, mint bármelyik másikra. Egyelőre nem szeretnék a többiekre figyelni, vagy számolgatni, próbálom ezen a versenyen is a legjobb formámat nyújtani. Igazából ugyanaz a célom, mint eddig, igyekszem minél több pontot gyűjteni, és megint legalább a top4-ben végezni” – mondta el Szabó Krisztián, akinek ha összejön az újabb top4-es helyezés, akkor már most, Franciaországban, Saint Igny de Vers-ben, egy héttel a szezon vége előtt felnőtt Európa-bajnoki címet ünnepelhetne a Buggy 1600-ban.

Két fő riválisa, a luxemburgi Kevin Peters és a cseh Ondrej Musil ugyanis mínuszolással együtt legfeljebb 109 pontot tud gyűjteni idén (mindkettőjüknek két győzelem esetén lenne ennyi pontjuk az év végi elszámolásnál), míg Krisz jelenleg 97 ponttal vezet, és mivel egy 4. helyért 13 pontot osztanak, így a hátralevő két verseny közül valamelyiken egy top4-es eredmény már elég is lenne az üdvösséghez.Szabo_Krisz_FranciaEB_elo3

„Év közben meghozták a döntést, hogy a megrendezett nyolc verseny közül lesz mínuszolás az év végén, mivel az elmaradt németországi fordulót semmisnek tekintik, vagyis azt a versenyt senki nem mínuszolhatja. Ez nekem nem jött jól, mivel eddig egy 5. hely a legrosszabb helyezésem – és remélem, hogy az is marad –, így én nagyobb pontszámot fogok dobni, mint a többiek, hiszen nekik volt legalább 1-1 gyengébben sikerült versenyük. De szerencsére inkább kettő, ezért így is jól állunk, és ez a döntés semmit nem változtat a hozzáállásunkon. A cél továbbra is minden versenyen a top4. Most ez a feladat, ezzel kell meggyürkőzni” – tekintett magabiztosan a hátralevő két versenyhétvége kihívásai elé az OXXO Energy Drink 21 éves versenyzője.

„A hátralevő két pálya közül inkább Maggiorát szeretem jobban, ami kifejezetten a kedvenceim közé tartozik, de a francia helyszínről is több a pozitív, mint a negatív emlékem, hiszen kétszer is álltam már itt dobogón, egyszer még a juniorban, egyszer már a felnőttek között, a Buggy 1600-ban. Egy hasonló eredménnyel most is maximálisan kiegyeznék, de tudom, hogy nem lesz egyszerű, mert Franciaországban rendre nagyon nagy a mezőny, és rengeteg erős hazai versenyző csatlakozik be a sorozatba, ezért bármi lehet.Szabo_Krisz_FranciaEB_elo2 Az első kanyar nagyon-nagyon kritikus, mert elég szűk, de ha azt túlélem, akkor úgy érzem, nagy baj nem lehet. Bízom a csapatban és az elvégzett munkában, és tényleg próbálok nem gondolni a bajnoki címre, hanem ezt a versenyt is ugyanúgy venni, mint bármelyik másikat. Ha lesz lehetőségem nyerni, azt most is igyekszem majd megragadni, de amúgy cél a top4” – tette hozzá végül a korábban a juniorok között már két Európa-bajnoki címet is szerző, így a hasonló kiélezett helyzetekről fiatal kora ellenére nem kevés tapasztalattal rendelkező pilóta.

Franciaországban tehát következik az első meccslabda, Szabó Krisztián a győzelemért adogat.

A prerovi verseny beszámolója[EXPAND Kattints az elolvasáshoz!]
Szabó Krisztián növelte előnyét az összetettben

Az XLavina Pap Motorsport versenyzője, Szabó Krisztián számára remek eredménnyel zárult a 2013-as FIA Autocross Európa-bajnokság hatodik, csehországi Prerovban rendezett futama, melyet végül legfőbb bajnoki riválisai előtt célba érve, 25 induló közül a 4. helyen fejezett be.

Krisztián mellett a csapat és az autó is jelesre vizsgázott az extrém körülmények között, aminek köszönhetően újabb lépéssel kerültek közelebb a felnőtt Európa-bajnoki cím megszerzése felé. Két futammal az Európa-bajnokság vége előtt a 21 éves magyar versenyző továbbra is több mint egy futamgyőzelemnyi, 23 pontos előnnyel vezeti a Buggy1600-as kategória összesített pontversenyét.szaboKr_Prerov_vege1

„Összességében elégedettnek kell lennem ezzel a 4. hellyel, hiszen a verseny előtt azt a célt tűztem ki magam elé, hogy a top4-ben végezzek, lehetőleg fő bajnoki riválisaim előtt, és mindkettőt sikerült teljesítenem. Nyilván bennem van, hogy akár nyerhettem is volna, de most nem ezzel szeretnék foglalkozni, hanem a pozitívumokkal. Ismét célba értem, megint sikerült a top4-ben végeznem, és egy ponttal még növelni is tudtam az előnyömet az összetettben, most ez a legfontosabb. Ráadásul, a végén a döntő igazi túlélő versennyé változott, összesen öten értünk célba, úgyhogy nagyon örülök, hogy a csapat és az autó is ismét jelesre vizsgázott, és azon kevesek közé tartozom, akik be tudták fejezni ezt a futamot” – értékelte a prerovi verseny alakulását Krisz, aki ezután a második versenynap történéseit kicsit részletesebben is felelevenítette. szaboKr_Prerov_vege2

„A második előfutamban nem tudtam javítani a tegnapi abszolút 8. helyemen; megint 3. lettem a saját előfutamomban, de nagyon szoros volt a befutó, néhány tized választott csak el az 1. helyezettől is. Aztán a harmadik előfutamban fő bajnoki riválisommal, Kevinnel (Peters) mentem együtt, aki előlem rajtolt. Kemény csatát vívtunk, próbáltam előzni jobbról is, balról is, de nem sikerült. A végén viszont szerencsém volt, mert az utolsó kör utolsó kanyarja előtt megforgott, így 2.-ként intettek le. Összességében ez az A-döntő 7. rajtkockájára volt elég, vagyis a 3. sorból várhattam a végső összecsapást” – mesélte az OXXO Energy Drink által támogatott versenyző.

„A döntőre aztán leszakadt az ég, és ezen a ponton egy túlélő versennyé változott minden. Összesen öten tudtunk célba érni, de közülünk is csak egyvalakinek az autója maradt teljesen ép, ő nyerte a versenyt. Volt, akinek a víz folyt el az autójából, volt, aki három kerékkel teljesítette végig a távot, az előttem menő autónak az eleje lógott, nekem pedig a féltengelyem tört el, ami a sárban nem jött éppen jól, mivel nem hajtott az autó. Mindezek fényében tényleg nagyon örülnöm kell ennek a 4. helynek, és sokadszorra is szeretném megköszönni a csapatnak, hogy egy ilyen strapabíró és egyben gyors autót építettek nekem.”
szaboKr_Prerov_vege3
„Pozitívan jöttünk ki ebből a versenyből, mert akinek mögöttünk kellett lennie a leintésnél, az mögöttünk volt. Persze mindig szeretnék nyerni, de most a bajnokság szempontjából a 4. helyért járó pontok is nagyon jól jöttek, mivel így már 23 ponttal vezetem az összetettet. Egy lépéssel közelebb a cél, de tapasztalatból tudom, hogy a java még hátravan, mert mindig az utolsó lépések a legnehezebbek. Szeretnék az utolsó két futamnak is ugyanazzal a hozzáállással nekivágni, mint az összes eddiginek, és a csapattal együtt bízom benne, hogy ez a végén elégnek bizonyul majd közös célunk eléréséhez” – fogalmazott Krisz, akit természetesen honfitársa, a Touring Autocross kategóriában szereplő Kárai Tamás remeklése is örömmel tölt el.

„Örülök, hogy Tomi a 3. helyen végzett most, és ezzel két futammal a szezon vége előtt ő is vezeti az Európa-bajnokságot a saját kategóriájában. Nagyon nagy dolog lenne, ha egyazon éven belül mindketten Európa-bajnokok tudnánk lenni a kategóriánkban. A Nemzetek Kupájában is nagyon jól állunk, hiszen jelenleg a másodikak vagyunk a csehek mögött (15 ország közül), és most is sikerült növelnünk az előnyünket a németekkel szemben. Ők többen vannak, mint mi, de eddig jól álltuk a sarat, és remélem, most már a hátralevő két futamon is kitart a lendületünk, és sikerül egy jó helyezést elérnünk Magyarország számára” – tette hozzá végül a korábbi kétszeres junior Európa-bajnok Szabó Krisztián.

A 2013-as FIA Autocross Európa-bajnokság következő futamát három hét múlva, szeptember 14-15-én rendezik Franciaországban. Krisztián egy jó eredmény elérése esetén elméletileg már ott bebiztosíthatná év végi elsőségét, de egyelőre számolgatás helyett csak a soron következő feladatra szeretne koncentrálni.
A nyirádi győzelem versenybeszámolója[EXPAND Kattints az elolvasáshoz!]
Szabó Krisztián megnyerte hazai Eb-futamát

Az XLavina Pap Motorsport versenyzője, Szabó Krisztián élete talán eddigi legemlékezetesebb versenyét futotta ezen a hétvégén hazai szurkolói előtt, a nyirádi Autocross Európa-bajnoki futamon. Nyert már ő Eb-futamot 2009-ben is hazai közönsége előtt, amivel akkor első junior Eb-címét is bebiztosította, de ez a mostani siker több szempontból is csak az akkori győzelemmel említhető egy lapon.DSCF0302

Hazai pályán, többezres hazai szurkolósereg előtt Európa-bajnoki futamot nyerni – ez olyasvalami, ami nagyon kevés versenyző életében adatik meg akár csak egyszer is, nemhogy kétszer! Krisztián számára ez a mostani volt a második, de ugyanúgy örült neki, mint anno az elsőnek. Sőt, a szombati nap nehézségei után még talán egy picit jobban is. Mert hát nem indult épp sétagaloppnak ez a verseny, a többiek is nagyon csipkedték magukat, és Krisz a verseny első napját csak a 10. helyen zárta.

Nem volt boldog, és másnap mindenképp javítani akart, de nem tört össze, és egy pillanatra se veszítette el a végső győzelembe vetett hitét. Ez volt a siker első igazi kulcsmomentuma. A tartás, az önbizalom, a nyugalom és a hit, hogy holnap jobb lesz. A másik ilyen kulcsmomentum a csapattal este közösen meghozott döntés volt, miszerint motort cserélnek a buggy-ban, mivel szombaton nem érezték azt igazán harapósnak az egyenesekben. Aztán vasárnap reggel jött a harmadik kulcsmozzanat, ami épp olyan nélkülözhetetlen volt a végső sikerhez, mint bármelyik másik előtte vagy utána következő momentum.

Krisz egy ragyogó manőverrel, kiváló helyzetfelismeréssel egyszerre két riválisát utasította maga mögé. Kellett hozzá az autó is, hiszen volt egy apró testi kontaktus, de a lengőkar jelesre vizsgázott, bírta a gyűrődést – újabb kulcsmomentum. Harmadik előfutam. Krisz csak 3.-nak fordul az első kanyarban, de az 1. helyen haladó versenyző hibázik, keresztbe áll, piros zászló, új rajt. szaboKr_tafani_anacleto_peters0299Egy apró kis szerencse, ez is kell a sikerhez – újabb kulcsmozzanat. Az újraindítás után már elsőként fordul el Krisz, és magabiztosan behúzza a futamgyőzelmet – újabb kulcsmozzanat. Aztán a döntőben a 4. rajtkocka helyett, ami eredetileg megilletné, az 5. rajtkockába áll fel. Közös döntés volt ez, a csapat döntése – újabb nélkülözhetetlen kulcsmozzanat. Néhány másodperc elteltével aztán minden kétkedő megértette, miért oda állt fel Krisz a rajtrácsra, ahova. Ki volt itt gondolva minden alaposan az utolsó részletig!

Az OXXO Energy Drink versenyzője álomrajtot vett, majd szépen kívülről körbeautózott mindenkit, és a 2. kanyarban már nem volt kérdés, hogy övé lesz a nyirádi győzelem. Hát így valahogy, ennyi összetevőből épül fel egy tökéletes versenynap krónikája. Meg persze megannyi biztató szó és szeretet a szurkolók részéről, hazai pálya ismerete stb. Ha ezek közül bármelyik hiányzott volna, ez a győzelem nem valósulhatott volna meg a szombati 10. hely után. Ide tökéletes, még annál is tökéletesebb munka kellett, és Krisz és csapata ezt maximálisan végre is hajtotta. Ilyen győzelmet tényleg csak a legnagyobbaktól lát az ember. Teljesen megérdemelten vezeti Szabó Krisztián a 2013-as FIA Autocross Európa-bajnokságot 22 pontos, több mint egy győzelemnyi előnnyel, efelől senkinek ne legyen kétsége.

„A rajt előtt elég ideges voltam, de úgy néz ki, jót tesz nekem ez a fajta feszültség, mert nagyon jól sikerült elkapnom a start pillanatát, és az első kanyarban már az 1. helyen tudtam elfordulni. Onnan szerencsére végig vezettem a futamot, és nem volt semmi kalamajka, úgyhogy nagyon örülök. Éjszaka a srácok kicserélték a motort, és úgy néz ki, ez jót tett, illetve a beállításokon is sokat finomítottunk. Nagyon jó volt minden, a közönség fantasztikus volt, és nagyon jó érzés, hogy most mindenkivel együtt ünnepelhetek” – újságolta Krisz fülig érő szájjal néhány perccel a leintés után.szaboKr0086

„Papp Laci versenymérnökömmel és az egész csapattal megbeszéltem, hogy milyen stratégiát válasszunk a döntőre, és szerencsére tökéletesen működött, amit együtt kitaláltunk. Így utólag mondták már többen is, hogy nem értették, miért az 5. rajtkockába állok fel, és nem a 4.-be, ahol az eredeti helyem lett volna, de ez egy tudatos választás volt, és a végeredmény szerencsére minket igazol. Úgy gondolom, hogy ezzel alaposan megleptünk mindenkit, az előlem rajtoló riválisaimat is beleértve” – emelte ki a győzelem egyik kulcsmozzanatát a 21 éves pilóta.

„Nagyon jó érzés, hogy hosszú idő után újra nyerni tudtam itt Nyirádon, hazai szurkolóim előtt, hiszen legutóbb erre 2009-ben volt példa. Akkor a hazai győzelem egyben a bajnoki címet is jelentette nekem a juniorok között, most erről egyelőre idén még nem beszélhetünk, mivel három verseny még hátravan a bajnokságból, de ettől függetlenül az érzés most is hasonló, mint akkor volt – egyszerűen tökéletes! Az pedig, hogy (Kárai) Tomi is nyerni tudott, csak még tökéletesebbé teszi ezt a napot, nagyon örülök az ő sikerének is. Örülök, hogy a felnőttek között is sikerült megszereznem első hazai Eb-futamgyőzelmemet, annak meg még inkább, hogy ezzel az előnyömet is még tovább tudtam növelni az összetettben” – folytatta a magyar kiválóság, aki élete egyik legnagyobb felzárkózását mutatta be a mai napon.

„Úgy gondolom, hogy a nap fő kulcspontja a második előfutam volt, amikor úgy sikerült előznöm kettőt, hogy akár én is ott maradhattam volna, de az autóm kibírta (a két hátsó lengőkar elgörbült, de nem tört el), ami megint csak a csapat és a szerelőim érdeme. DSCF0423Ha ott nem tudok továbbmenni, akkor most nem arról beszélgetnénk, hogy milyen jól sikerült a rajtom a döntőben, és hogyan nyertem, hanem valószínűleg egészen másról. A motorcserét is tegnap együtt döntöttük el a csapattal, a döntő rajtja előtt is együtt döntöttünk a taktikáról, szóval ez a siker tényleg mindannyiunk közös érdeme, köszönöm mindenkinek, aki hozzájárult, de legfőképpen két főszerelőnknek,
Keszter Gyurinak és Krasznai Tominak, akik elképesztő munkát végeztek egész hétvégén. Csapaton kívülről is rengeteg segítséget és támogatást kaptam, és itt most nemcsak a szurkolókra gondolok, de a barátaimra, a családomra és többi magyar versenyzőre is, akikkel nagyon szorosan összetartunk, és segítjük egymást, amiben tudjuk” – emelt ki még egy fontos részletet a pilóta.

„Számomra például nagyon jó érzés, hogy olyan tapasztalt és nagyon eredményes versenyzők, mint Kárai Tomi vagy Ábrahám Karcsi elsőként jönnek oda mindig gratulálni nekem, vagy amikor épp magam alatt vagyok picit, mint a tegnapi nap végén, akkor elsőként jönnek oda felrázni picit és újra lelket önteni belém. Nagyon jó érzés ilyen közegben versenyezni” – mondta el végül Szabó Krisztián.IMG_0377

Ezek most a felhőtlen ünneplés pillanatai, de holnaptól már a soron következő feladatra fog koncentrálni az XLavina Pap Motorsport, hiszen nincs megállás, jövő hétvégén már Prerovban, az Európa-bajnokság hatodik futamán kell helytállnia a csapatnak. Egy újabb lépéssel közelebb kerültek az áhított cél, a felnőtt Eb-cím megszerzése felé, de még mindig hosszú az út, amit meg kell tenniük. Ezt a győzelmet mindenesetre már senki nem veheti el tőlük.
[nggallery id=66]
[/EXPAND]


Francia versenybeszámoló[EXPAND Kattints az elolvasáshoz!]

MÁSODIK HELY A GALLOKNÁL!
Új helyszínre, St Georges de Montaigu-ba látogatott az elmúlt hétvégén az Autocross Eb mezőnye. A franciaországi kemény talajú, kövekkel tarkított pálya néhol aszfalt simaságot hozott, a gumik meg-megnyikordultak, és ha fellocsolták akkor pedig nagyon csúszott. Az Xlavina csapata egy egész hetet szánt az utazásra, ebben az új motor beszerelése, és hangolása is benne volt.szaboKr_ACEB5_1 A Buggy 1600-as kategóriába, amelyben az EB listavezető fiatal pilóta is indult, ötven autó nevezett, titkos esélyesként számolni kellett a sorozatban nem induló „helyi” menőkkel is.
Az időmérő ötödik helye után az első két előfutamot megnyerve, nyugodtan várta a folytatást a csapat, hiszen a nagy ellenfelek be-be hibáztak, ki a technikájával állt hadilábon, ki pedig a pályával nem barátkozott meg. Összességében a harmadik előfutam 2. helye a döntőben a 4. rajtkockát hozta Krisztiánnak.
A döntő futam óriási küzdelmet ígért (érdekesség, hogy 5 cseh pilóta jutott be), sajnos már a rajt után többen összeütköztek, amibe megint vétlenként keveredett bele az Oxxo Racing üdvöskéje.szaboKr_ACEB5_3
Szabó Krisztián:
A baleset után nem indult be az autó, de a rendezők engedélyével vissza tudtam állni. Az autót gyorsan megnéztem, kapott rendesen, de bíztam benne bírni fogja a szerelők felkészítésének hála. Hatodiknak jöttem el, de már az első körben kettőt előztem. Tafani kamikaze módjára közlekedett előttem, ez jó volt, húzott magával, volt olyan szituáció, hogy szemfülesen egyszerre előztünk két top pilótát. Az első helyért folytatott csatában Tafani elvérzett Musil ellenében, ám a hátralévő másfél körben, hiába közelítettem meg 5 tizedre, már nem tudtam megelőzni. A második helynek nagyon örülök, a keresztbeverések miatt, már komoly előnnyel vezetem a bajnokságot. A hazai futamunk következik, természetesen szeretnék nyerni, de nem minden áron.
A hazai közönség tehát a Nyirádi Vörös katlanban láthatja majd augusztus 17-18-án a teljes mezőnyt, ahol Krisztián mellett több magyar pilótának is szurkolhatunk.2013plakatnyirad1
[/EXPAND]


Nova Pakai versenybeszámoló[EXPAND Kattints az elolvasáshoz!]

Szabó Krisztián Csehországban is a dobogón
Július első hétvégéjén az autocross fellegvárában a csehországi Nova Paká-ban rendezték az idei negyedik Európa bajnoki futamot. A csapat számára különösen kedves a dimbes-dombos vörösagyag alapú pálya, hiszen junior korában Krisztián itt nyerte első futamát, és azóta sem nyert itt hazánkfia.
A német verseny óta mindössze egy hét telt el, így fejlesztésre, nagyobb javításokra senkinek nem volt ideje, azonban így is rekord létszámmal, negyvenen neveztek a buggy 1600-as kategóriában. A pálya környékén több neves cseh versenyző is lakik, így az aréna már reggel is félelmetes hangulatot árasztott, a döntőkre pedig már a kerítésen is lógtak a fanatikusok.
Az előfutamokon Krisztián ellentmondást nem tűrően mindhárom alkalommal megszerezte az első helyet, ámde a versenytársak sem tétlenkedtek, így az időeredmény csak a negyedik helyre volt elég a döntőben.
A döntőkben aztán elszabadult a pokol, megismételt rajtok, borulások, és igazi test-test elleni küzdelmek következtek.
Szabó Krisztián: A hétvége kiválóan alakult, egy előfutamban esett, az is nekem kedvezett, de mindháromban megnyugtató előnnyel nyertem. A döntőben taktikáról szó sem lehetett, a lehető leggyorsabban kellett mennem, és kimaradnom az öldöklésből. A rajt utáni első kanyarban két autó kivételével mindenki ütközött, előttem-mögöttem és rajtam is volt sérült autó. A rendezők versenyző és nézőbarát módon itt elfogadták a szervizidő kérelmet (még Kárai Tomi is kapott, pedig óriásit vívott a faluban lakó versenyzővel!), hiszen alig maradt ép autó, és az előlem induló helyi kedvencnek is volt problémája. A szervizcsapatom első-hátsó futóművet cserélt, megint készen lettek időre, köszönöm nekik. A megismételt rajt után máris harmadik voltam, és hosszú körökön keresztül szélárnyékban autóztam az elsők mögött. Illetve vízárnyékban, mert az előttem menő német versenyzőnek a hűtője folyamatosan permetezett, szinte nem is láttam. A bajnokság szempontjából nem volt értelme belemenni kétes kimenetelű előzésbe, így minimális különbséggel értem be a dobogó harmadik fokára. A több ezres tömeg mindegyikünket felállva ünnepelt, hátborzongató volt. Sokan ismeretlenül is gratuláltak, főleg külföldiek, ez egy nagyon felemelő érzés.
A következő futam júliusban az ismeretlen francia pályán lesz, ahova az Európa-bajnokságot vezető Xlavina-Oxxo Racing versenyzője négy pontos előnnyel érkezik.
[/EXPAND]


A német futam (Cunewalde) versenybeszámolója[EXPAND Kattints az elolvasáshoz!]

Elmúlt hétvégén Németországba, Cunewaldeba látogatott az Autocross Európa-bajnokság mezőnye az idei harmadik futamra. Mint ismeretes, a seelow-i második futamot törölték az időjárás, és a helyi árvizek az edzés után. A csapat, és Krisztián is már nagyon várta az újabb megmérettetést.
Az OXXO Energy versenyzője, Szabó Krisztián az időmérőn tízedik lett, de ha 1 tizeddel gyorsabb, már 4-5 helyet léphetett volna előre:_3550161543
– Nagyon szoros volt a mezőny – meséli Krisztián -, az első előfutamon a legjobbakkal kerültem össze, ott negyedik lettem, a másodikon viszont egy nagy balesetben megsérült az autóm, amit az újra indításig nem tudtuk megjavítani, ezért azt a futamot ki kellett hagynom. Összetettben ezzel sajnos visszaestem a 26. helyre.
Az ilyen nagy baleseteknél a rendezők tekintettel szoktak lenni a körülményekre, és az újraindítást későbbre tolják, hogy legyen idő szerelni, és hogy a mezőny kiegészülhessen. A mezőny eleje egyértelműen kérte ezt, de a német rendezők nem voltak ránk tekintettel – tette hozzá Krisztián édesanyja. Innen nagyon nehéz bejutni a döntőbe, ez a tapasztalatunk.
– Következett a harmadik előfutam, ahol az utolsó sorból, a 9. helyről rajtoltam, hatalmas csatában sikerült a negyedik helyen befutnom, ezzel a “B” döntő hatodik helyére kvalifikáltam magam. Mivel ott az első kettő továbbjut a fő, az “A” döntőbe, ismét nagy csaták vártak rám, mindenképp szerettem volna továbbmenni, és sikerült is a második helyen befutnom!
Szusszanásnyi idő, a szervizcsapat erején felül dolgozott megint, a sérült autót nagyjából lábra állították, majd jött az utolsó felvonás.
– Az “A” döntőben a tizedik helyről egy jó rajt után hetedikként fordultam az első kanyarban, majd kettőt sikerült előznöm, és végül ötödik lettem. Bár szerettem volna előrébb végezni, összességében elégedett vagyok a hétvégével, végig csatákban voltam, amit nagyon élveztem, és továbbra is – bár csak holtversenyben – vezetem az Európa-szaboKr_eb3_1bajnokságot. Most már előre tekintünk, készülünk a következő futamra, ami az Autócross fellegvárában, Csehországban lesz, ahol újra szeretnék felállni a dobogóra – fejezi be a riportot Krisztián.
Az Autocross Európa-bajnokság következő versenye július 6-7-én Csehországban, Nová Paka-ban lesz.
[/EXPAND]


Lettországi versenybeszámoló[EXPAND Kattints az elolvasáshoz!]

Május utolsó hétvégéjén Lettországban, a bauskai Musa pályán rendezték a 2013-as Autocross Európa-bajnokság idei első versenyhétvégéjét.
Szabó Krisztián, az OXXO Energy pilótája tavalyi ötödik helye után, idén is Buggy 1600-as kategóriában nevezett a már ismert Suzuki motoros vasszöcskével. Mivel az idei EB szezon kicsit későn kezdődött a váci pilóta „bemelegítésként” indult már egy hazai és két cseh bajnoki futamon is, teszt jelleggel.
Ezek a versenyek megmutatták (vezeti a hírhedten erős cseh bajnokságot is), hogy komolyan számolni kell vele a szezonban.szaboKr_bauska1
Az Xlavina családias csapata csütörtökön elindult a távoli országba, az autó új design-t kapott, és némi technikai újításokat is beleépítettek az autóba.
A 1600-as kategóriában megint elég sokan, huszonnyolcan neveztek, így komoly csatákra lehetett számítani. Ez olyannyira bejött, hogy az időmérőt Krisz két ezreddel nyerte, és az első 15 pilóta 1 másodpercen belül volt !!! Az első előfutam győzelme után jött a másodiké is, azonban a harmadikban volt egy kis megtorpanása az autónak…
Szabó Krisztián:
– A bauskai pálya a kedvenceim közé tartozik, jó versenyeket szoktak ott rendezni. Szombaton hatalmas sárban kellett autózni, amit bár nem szeretek annyira, mégis próbáltam jól menni. Az edzésekre már minden összejött, sikerült megnyernem, valószínűleg csak pár centivel. A két nyert előfutam után a harmadikban lefulladt az autóm, emiatt hátulról nekem csapódtak ketten is, kiszakadt a féltengelyem, így a futamomban csak ötödik lettem. Az autót rendbe rakta a szervizcsapatom, a nap is kisütött, az összesített eredmények alapján aztán a második helyről rajtolhattam a döntőben.szaboKr_bauska3 A döntő hét körös volt, jól elkaptam a rajtot, másodikként fordultam, és öt körön keresztül figyeltem az előttem haladó srácot. Mögöttem a mezőny közeledett, így kinézve az előzési pontot, dűlőre kellett vinnem a csatát. Viszonylag simán megelőztem, és innentől nem volt kérdéses a győzelem. A célban még csináltam egy kis pörgést a hálás közönségnek, majd az öröm pillanatai következtek a családom és barátok körében (Kárai Tomiék is nyertek).

Krisztián győzelmével vezeti az Európa-bajnokságot, melynek következő állomása Németországban, Seelowban lesz most hétvégén, június 1-2-án.

[/EXPAND]